Workshops, enkele voorbeelden …

Workshops, enkele voorbeelden …

Posted november 21, 2021

* leescoaching

Hoe begeleid je kinderen in hun leesproces? Wat is de ideale aanpak? We zoomen in op de 5 sleutels van het begrijpend lezen en staan stil bij verschillende leesformules. Maak van elk kind een leesheld!

* oriëntatie naar leesidentiteit

Help kinderen in het ontdekken van hun verhalenplezier. Welk verhalengenre is ideaal? Hoe ga je aan de slag met het ‘Saaiste boek’, een vriendenleesdagboek, een invulboek voor kinderen om hun leesidentiteit te ontdekken. Welk boekenbeest past het best? Kinderen die goed georiënteerd zijn, beleven meer plezier bij het lezen (en bij verhalen die aan hen voorgelezen worden).

* interactief en belevingsgericht voorlezen

Samen op ontdekking in een verhaal, samen plezier beleven, hoe doe je dat? Hoe maak je kinderen nieuwsgierig, hoe kan je vanuit het verhaal en de juiste interacties kinderen inspireren. Duik in de leefwereld van de kinderen via verhalenplezier!

* interactieve en belevingsgerichte voorleessessie, hoe pak ik dit aan?

We ontrafelen prentenboeken, zoeken interessante voorleestips bij elk verhaal en bereiden een rijke  voorleessessie voor.

* muzische en thematische activiteiten, vertrekkend vanuit prentenboeken

Samen gaan we op zoek naar mogelijkheden die prentenboeken bieden. Een prentenboek nodigt uit om het verhaal na te bootsen via toneel, schilderen of kleien. Aan de hand van een handige methodiek gaan we ook op zoek naar andere muzische activiteiten.

* voorlezen en meertaligheid, hoe pak ik dit aan?

In welke taal lees je voor bij meertalige kinderen? Welke boeken kies je bij meertaligheid? Kan je interactief voorlezen in de ‘stille fase’ van een meertalig kind? Tal van tips over meertaligheid en hoe hiermee aan de slag bij het voorlezen.

* voorleestips, haal meer kracht uit een prentenboek

Voorlezen wordt extra leuk indien je alle kansen zoekt die illustraties en tekst ons bieden. We versterken het voorlezen nog door op zoek te gaan naar een andere aanpak (stem, ritme, tempo, ….)

* focus op diversiteit: voorlezen uit diverse prentenboeken

Geef kinderen een realistisch beeld van onze maatschappij door een gevarieerd verhalenaanbod met hen te delen. We focussen op prentenboeken die diverse thema’s aanreiken zoals gender, multiculturaliteit, personen met beperkingen, armoede, ….

* prioriteit geven aan een voorleesbeleid

Geen tijd om voor te lezen? Toch wel! Dit is een kwestie van prioriteiten stellen én een stevig voorleesbeleidsplan op te maken. Samen gaan we op zoek naar mogelijkheden en belangrijke aspecten om voorlezen haalbaar te maken in de kinderopvang.

  • Workshops : enkele voorbeelden