Hadden de Grieken al raketten?

In de derde graad van het lager onderwijs wordt er veel verwacht van onze leerlingen. De leerstof wordt niet alleen een stuk moeilijker maar komt ook nog eens veel uitgebreider aan bod. Van de leerlingen wordt veel meer zelfstandigheid verwacht. In het zesde leerjaar komt daar ook nog eens de studiekeuze voor het middelbaar onderwijs bij kijken en alsof dat nog niet genoeg is loert ook die beginnende puberteit om de hoek!

Is er tussen al die drukte door nog ruimte voor verhalen? Sterker nog, vergeten we tussen al die drukte door niet om ook aan deze oudere kinderen nog eens voor te lezen? We durven namelijk wel eens vergeten dat verhalen naast een leuk ontspannend tussendoortje ook gewoon heel erg leerrijk zijn. Verhalen geven ons een blik op de wereld om ons heen. Ideaal dus om via een verhaal de diversiteit in je klas (die zoveel meer inhoudt dan enkel huidskleur, origine of geloof) bespreekbaar te maken! Bied verschillende verhalen over verschillende thema’s aan en bespreek ze met de leerlingen. Verhalen zijn echter niet alleen rijk aan inhouden op sociaal-emotioneel vlak, maar ook op intellectueel vlak. Ze bevatten vaak heel wat impliciete boodschappen en er zit meestal ook heel wat informatie in de verhalen verborgen. Je vindt er dikwijls heel wat aanknopingspunten voor mogelijke lesonderwerpen in terug en dat maakt – samen met het feit dat een verhaal veel langer in het geheugen blijft hangen dan wat losse info – van een boek een van de belangrijkste instrumenten die je in het onderwijs nodig hebt!

Kies boeken die passen bij het niveau en de interesses van de leerlingen uit jouw klas, lees boeiend én interactief voor en creëer op die manier de honger naar verhalen bij de leerlingen uit jouw klas. Voor je het weet zitten je leerlingen zelf ook met hun neus in de boeken!

Om leerkrachten uit de derde graad van het lager onderwijs een idee te geven hoe je zo’n verhaal kan inzetten in je lesaanpak hebben we enkele lessuggesties uitgewerkt bijhorend bij het boek “Hadden de Grieken al raketten?”, geschreven door Robert Schilling en met illustraties van Tjarko van der Pol. Het boek bestaat uit 43 kleine en elkaar opvolgende verhaaltjes. Bij elk verhaaltje vind je enkele lessuggesties met bijhorende eindtermen en verwijzingen naar andere boeken terug. Let wel op, dit zijn slechts ideeën. Voel je vrij om een eigen twist aan deze lessuggesties te geven of zelf nieuwe activiteiten te bedenken!

Lore Koopmans, enthousiaste leerkracht in opleiding werkte dit educatieve pakket uit en deelt het graag via Narrata met alle leerkrachten 5de en 6de leerjaar.

Stuur gerust wat feedback of enkele eigen ideeën naar info@narrata.be

Download hier de bestanden:

Lessuggesties bachelorproef AF

Les rond het verhaal – De droom van Johannes Kepler